Med aktivt termo-element

 
 

Egenvård

Att träna sin rygg i förebyggande syfte är alltid bra - läs mer under Förebygga ryggvärk. Om du har ont i ryggen just nu, så finns det en del att tänka på för att göra livet lite lättare. Även om det gör ont bör du röra på dig. Det kan ta lång tid innan du blir riktigt bra igen - ha tålamod. Återvänd till jobbet om arbetet inte är för fysiskt påfrestande. Undvik att sitta långa stunder. Hitta en smärtfri ställning att vila i. Ligg inte still mer än nödvändigt.

Du blir fortare bra i ryggen om du håller igång ungefär som vanligt. Långvarig vila gör mer skada än nytta. Det kan leda till att du blir stel i leder, muskler förtvinar, skelettet urkalkas m.m.

Så snart det är möjligt, börja med promenader, gå stavgång, åk skidor, cykla eller simma. Det är inte farligt, även om det gör ont.

Under tiden som besvären avtar är det viktig att du fortsätter att röra på dig, då går läkningen fortare. För att du ska kunna rör dig så naturligt som möjligt kan du behöva ta smärtstillande läkemedel, tips på läkemedel hittar du hos FASS.

FixBack hjälper när du har ont eller då ryggen känns trött och stel. Förbandet ger ett bra stöd samtidigt som det avger värme eller kyla. Värmen ger bättre cirkulation och ökad rörlighet. FixBack bidrar till mindre värk, så du kan vara mer aktiv, vilket är bra för ryggen. Vid akut och hög smärta är kyla bra som smärtlindring, ibland t.o.m. bättre än läkemedel. Produkten är CE-märkt och registrerad hos Läkemedelsverket som medicinteknisk produkt.

Var försiktig med att vrida kroppen samtidigt som du lyfter. Tänk på att lyfta nära kroppen samt undvik böjd rygg, försök istället att använda benen.

Det finns inga helt smärtfria sätt att ta sig ur sängen när man har ont i ryggen, men det finns heller inga som är fel eller skadliga. Ett sätt som brukar göra mindre ont är att rulla ur sängen. Gör så här: 
Böj upp knäna och håll ihop benen. Rulla över på ena sidan. Ta armarna till hjälp och res dig upp till sittande ställning samtidigt som du sätter ner fötterna på golvet. Sitt på sängen så nära kanten du kan och låt benmusklerna göra så mycket som möjligt av jobbet när du ska resa dig. Du kan till och med krysta lite precis när du reser dig.

Har du outhärdligt ont, se mer under Vad säger doktorn.